A kedvenc étrendkiegészítőim

pcos-typography4

Általában amikor kiderül, hogy PCOS okozza a tüneteinket amivel felkerestük az orvosunkat akkor vagy csak diétát és sportot javasol, vagy az inzulinrezisztenciára ír fel gyógyszert. Alapos kivizsgálás után esetleg még a fogamzásgátló kerül szóba. Azonban nagyon kevés orvos javasol étrendkiegészítőket (maximum inozitol) amelyek viszont nagyban segítik a nők tüneteinek enyhülését. 

Az étrendkiegészítőket érdemes a tünetekhez igazítani, hiszen a PCOS különböző típusaiba tartozó nők különböző tünetekkel küzdenek. 

A leggyakoribb a magas tesztoszteronszint miatt kialakuló pattanásos, zsíros bőr, vagy a férfias kopaszodás, de emellett rengetegen küzdenek az inzulinrezisztencia miatt kialakuló tünetekkel is, mint a hirtelen hízás, rosszullétek, hajhullás. 

Ehhez persze a társbetegségek kapcsolódhatnak, mint például a pajzsmirigy betegségek.

Emiatt fontos megválogatnunk, hogy milyen étrendkiegészítőket választunk. A mozgás és a megfelelő étrend mellett az orvosok segíthetnek nekünk gyógyszeres terápiával, de ritkán javasolnak étrendkiegészítőket, vitaminokat, ásványi anyagokat.

Az étrendkiegészítők egy részét érdemes kúraszerűen alkalmazni 2-3 hónapig, míg egy másik részüket akár folyamatosan is lehet alkalmazni.

Az általam leggyakrabban javasolt 5 étrendkiegészítővel ismerkedjünk meg kicsit részletesebben.

Inozitol:

Igazi kincs az inzulinrezisztenciában. És általában ez az amit az orvosok maguk is ajánlanak a betegeiknek.

Milyen előnyei vannak az inozitolnak?

  • Segít a termékenység növelésében, és a normális ovulációs ciklus helyreállításában
  • Csökkenti a szabad tesztoszteronszintet
  • Csökkenti a totál tesztoszteronszintet
  • Csökkenti a DHEAS szintet
  • Növeli az SHBG szintet
  • Csökkenti az androsztendion szintet
  • Mérsékli az LH szintet.
  • Növeli a progeszteron csúcsot
  • Mérsékli az étkezések utáni inzulinszint emelkedést
  • Csökkenti a triglicerid szintet

Milyen mellékhatásai lehetnek az inozitol fogyasztásnak?

Az esetek 5%-ban a nap dózist meghaladó fogyasztás esetén enyhefokú emésztési nehézséget állapítottak meg. Ez azért megnyugtató.

Hol tudod beszerezni?

Érdemes a patikákban érdeklődni, hiszen ma már a piacon többféle inozitol készítmény is elérhető. Én a patikában kapható termékeket javaslom. Külföldön az Ovasitol az egyik legjobb, hiszen a myo-inozitolon kívül D-chiro inozitolt is tartalmaz.

Mi az adagolása?

A legtöbb inozitol por formájában kapható, esetleg előre kicsomagolják. A normál javasolt dózisa reggel 2 gramm, és este is 2 gramm nőknél.

D- vitamin:

A PCOS-ben szenvedő nők nagy részénél igazolni lehet a D-vitamin hiányt. Azt gondolom, hogy időnként azért van nehéz dolgunk a D-vitaminnal, mert a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, és így a szervezet is képes raktározni, viszont a D- vitamin szintet a vérből határozzuk meg. Így nem biztos, hogy jól látjuk a D-vitamin készletünket.

Mindenesetre ha a D-vitamin szinted a vérleleted alapján csillagozva van, akkor már villoghat is a piros lámpa a fejedben! Az egyes laborok önmagukhoz képest konzekvensek, így nem jó összehasonlítani a különböző laborok eredményeit. Az biztos, hogy 20 ng/ml szint már egyértelmű hiányt jelent, és 30 ng/ml szint pedig inszufficienciát, vagyis alacsony szintet jelent. Azt szokták javasolni, hogy 70 ng/ml szint esetén már kezdje el az ember a D-vitamin pótlást. Megfelelőnek lehet nevezni a 30-90 közötti ng/ml szintet, de mint említettem ennek a szintnek a határai nincsenek kőbe vésve, az egyes laborok a mérési módszereikhez igazítva állapítják meg.  

Érdemes még azt is megjegyezni, hogy a vegetáriánnus étrendet követők, a szteroidos készítményeket illetve egyes koleszterinszint csökkentőket szedők körében szintén alacsony lehet a D-vitamin szint.

Mit befolyásol a D-vitamin hiány, ami összefüggésben a PCOS-sel?

  • Növeli az inzulinrezisztenciát. 
  • Nehezíti a magzat megtartását a teherbeesés után.
  • Rendszertelenebbé válhat a nemi ciklus.
  • Elősegíti vagy rontja a hiperandrogenizmust.
  • Növeli az elhízás veszélyét.
  • Rontja a hirzutizmus állapotát.
  • Gyakran növeli a depresszót.

Melyek a D- vitamin szedés mellékhatásai:

A D-vitaminnak normál vérszint esetén nincsenek mellékhatásai, ugyanakkor mivel vény nélkül kapható kifejezetten fontos felhívni a figyelmet arra, hogy zsírban oldódó vitaminként lehet túladagolni a D-vitamint. 

Amennyiben a napi ajánlott dózist szedi valaki akkor nincs baj, de a magas D-vitamin bevitelt csak orvosi felügyelettek rövid ideig folytassuk. A napi 10.000 NE feletti bevitel már csak kúraszerűen erős D-vitamin hiány esetén, orvosi javaslat mellett lehetséges, és 50.000 NE pedig már semmiképp, mert könnyen okozhat túladagolást. Túladagolás magas kalcium szint esetén is előfordul.

Általában a kalcium szint növekedésén látható könnyen a túlzott D-vitamin fogyasztás, hiszen a kalcium felszívódást segíti. 

A túladagoláskor az alábbi tünetekkel lehet találkozni:

  • Alacsony étvágy vagy teljes étvágytalanság.
  • Izomgyengeség és fájdalom.
  • Csontfájdalom.
  • Fáradtság.
  • Székrekedés, vagy hasmenés.
  • Gyakori vizelési inger.
  • Nagymértékű szomjúság.
  • Hasi fájdalmak.

Hol tudod beszerezni a D-vitamint?

Kizárólag a patikai minőséget ajánlom. Kiváló választás a Béres terméke, amely többféle hatóanyag  mennyiségben és kiszerelésben is kapható.

Mennyi D-vitaminra van szükség naponta?

A jelenlegi ajánlások alapján a napi minimum D-vitamin bevitelnek az alábbiak szerint kell alakulnia. Ezek az értékek minimum értékek, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a hiánytünetek ne  alakuljanak ki. 

Normál esetben a D -vitamin napi dózisa 2000 NE felnőttek esetében. A kezelőorvos ettől természetesen eltérhet, ha hiánybetegségről van szó.

A  K2 vitamin a kalciumot segíti a csontok felé irányítani, így érdemes a D-vitaminnal együtt szedni 100-200 mikrogrammot naponta. A D-vitamin aktiválásához magnézium is szükséges, aminek egyéb PCOS-ben is jótékony hatását lentebb olvashatod.

Omega- 3 zsírsav:

Az omega-3 zsírsavak közé tartoznak a linolénsav, az eikozapentaénsav és a dokozahexaénsav. Legnagyobb mennyiségben a tengeri halak fogyasztásával juthatunk hozzá, és az olajos magvak is tartalmaznak omega-3 zsírsavakat. Ma már sokkal könnyebb és gyakoribb étrendkiegészítőként  megvásárolni. A kapszulázott omega-3 eikozapentaénsavat (EPA) és a dokozahexaénsavat (DHA) tartalmaz. Felnőttkorban segít a koleszterinszint mérséklésében, az érelmeszesedés megelőzésében, és így védi a szervezetet az infarktus ellen. Szerepet játszik a zsírok szállításában és gyulladáscsökkentő hatása is van. Az omega-3 zsírsavak hozzájárulnak a stressz alatti teljesítmény növeléséhez, és a depresszió kialakulásának kockázatát csökkentik. Terhesség alatt segíti a magzat fejlődését, csökkenti  koraszülés esélyét, a kisbabáknál hozzájárul a látásélesség kialakulásához és segíti a szellemi fejlődést.

Hiányuk ritkán figyelhető meg,  ami annak köszönhető, hogy hiánybetegséget nem okoznak, inkább csak a szervezet elesik a pozitív hatásoktól. Napi ajánlott adagja 120 mg, aminél személy szerint maximum kúraszerűen javaslok többet szedni. Természetesen amikor tengeri halat fogyasztunk, például lazacot, aznap akár el is hagyhatjuk az omega-3 kapszulát. 

Ne spóroljunk, használjuk a legjobb minőségű, nagy tisztaságú készítményeket!

Magnézium: 

A magnézium egyik fontos szerepe, hogy részt vesz az inzulin és glükóz jelátviteli mechanizmusban, hiánya sajnos fokozza a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. Emelett a PCOS-sel gyakran együttjáró szorongásos tüneteket is enyhíti, illetve javítja az inzulinrezisztencia állapotát, mivel segíti a glükóz sejtekbe jutását. Segíti a jobb alvást, a gyulladásos folyamatokat csökkenti.

A PCOS kapcsán többször esett már szó a szív és érrendszeri kockázatok növekedéséről. Ennek egyik rizikófaktora a magas vérnyomás. A magnézium segíti a vérnyomás csökkentését is.

A magnéziumhiány tünetei:

A magnéziumhiány rossz táplálkozás miatt ritkán alakul ki, de egyes gyógyszerek, mint az ACE gátló típusú vérnyomáscsökkentők, immunszupresszánsok, kemoterápiás szerek, vízhajtók, vagy a túlzott alkoholfogyasztás.

Tünetei közül az 

  • izomgörcs a vádliban, 
  • koncentráció zavar, 
  • szívritmuszavar, 
  • ingerlékenység 

később: 

  • szorongás, 
  • depresszió
  • magas vérnyomás,
  • diabetes, 
  • csontritkulás is kialakulhat.

A magnézium túladagolás lehetőséeg fennállhat vesekárosodás esetén, illetve túlzott magnézium fogyasztáskor. Ilyenkor gyengeség, légzési neézségek, hányás, hányinger, alacsony vérnyomás, legrosszabb esetben szívmegállás lehetséges.

Hol lehet beszerezni? 

A magnéziumot több helyen is be lehet szerezni. Általában véve a gyógyszertárak is több típust kínálnak, esetleg kiegészítik B6 vitaminnal, vagy alvást segítő gyógynövénykivonatokkal.

Mennyi magnéziumra van szükségünk naponta?

 

A magnézium bevitel több sóformában is lehetséges. Fontos tudni, hogy a szulfátsók hasmenést okozhatnak, és  a felszívódásuk eközben rossz. A magnézium oxid és hidroxid a túlzott gyomorsav lekötésére alkalmas.

A magnézium pótlására inkább az úgynevezett szerves sókat használjuk, mint a magnézium- orotát, magnézium-laktát vagy magnézium-citrát. Így az adagolása is változatos, minden készítményen külön fel van tüntetve az adagolás. 

Probiotikum:

A probiotikumok külöböző jótékony hatású bélbaktériumokat tartalmaznak. Vannak olyan készítmények, amelyek inulinnal együtt vannak így a baktériumok már egyben a nekik való prebiotikumot is kapnak. 

Mikor érdemes szedni:

  • Antibiotikum szedése után vagy már közben, 
  • Gyulladásos folyamatokban kúraszerűen,
  • Metformin mellé kúraszerűen

Hol vehetem meg:

Általában patikában nagy választék van. Válasszunk olyan készítményt ami több baktériumtörzset is tartalmaz.

Comments are closed.