21 dolog, amit nem tudtál a reggeli és az esti edzésről

edzés tippek, edzés reggel, edzés este

edzés tippek

Te is irigyelted azokat, akik a munkába érve már túl voltak a napi edzésükön vagy inkább a későn edzők táborát erősíted? Gondolom Te is agyaltál már azon, hogy a nap melyik időszaka a legjobb a testmozgásra. Nos, van egy jó hírem. Bármelyik! A legbiztosabb eredményt ugyanis akkor éred el, ha tényleg el is mész mozogni. Találd meg a számodra legjobbat, válassz egy időpontot, amikor be is tudod tartani és építsd be a mindennapjaidba, rendszeresítsd! Adok pár tippet és érdekes infót a reggeli vs. esti edzés kérdéskörben, hogy könnyebben választhasd a számodra legjobbat.

Mindenkinek egyéni bioritmusa dönti el, hogy számára a nap mely szakasza a legalkalmasabb arra, hogy mozogjon. Vannak azonban bizonyos élettani hatások, amiket érdemes figyelembe venni, ha hatékonyabb eredményeket szeretnénk elérni.

 

Reggeli edzés előnyei:

  • Ha fogyni szeretnél, ez a legjobb választás. Reggel és délelőtt ugyanis gyorsabb az anyagcserénk, továbbá a vércukorszint is alacsony, ezáltal a kiürült glikogénraktárak segítik, hogy a szervezeted a zsírraktárakból nyerje az energiát az edzéshez. A zsírégetés egyik ellensége a magas inzulinszint, s mint tudott, az inzulin étkezés hatására nő, így reggel előnyben vagy!
  • Felpörgeti egész napra az anyagcseréd, így alaphangon több kalóriát égetsz majd.
  • A szervezetünkben edzés közben endorfin szabadul fel, ami egész napra kifejti jótékony hatását. Így a gyorsabb munkavégzés, a jobb összpontosítás és a mosoly garantált!
  • Már csak azért is, mert ha az egyébként nehezedre eső edzést végigcsinálod, szavatolt a magabiztosság. Úgy érezheted legyőzhetetlen vagy. És tudjuk, akik hajnalban képesek kelni, csak hogy mozogjanak, valóban bármire képesek!
  • Az éjszakai alvást is pozitívan befolyásolja a reggeli edzés. Segít csökkenteni a vérnyomást már rövidtávon is, ezáltal könnyebben tudunk este elaludni. Ez több és minőségi alvást eredményez!
  • Azoknál az embereknél, akik reggelente végzik napi sporttevékenységüket megfigyelhető, hogy sokkal rendszeresebben mozognak. Beépítik napi rutinjukba, így bármi történik is a nap folyamán, ők már rég túl vannak a mozgáson. Biztosan nem marad ki!
  • Reggel sokkal frissebbek és pörgősebbek vagyunk, a teljesítőképességünk is jobb. Ezért aztán ezek remek alkalmak futásra, sétára vagy kardióra!
  • Aki a szabadtéri edzést preferálja annak is ezt az időszakot ajánljuk, ilyenkor ugyanis a levegő szennyezettsége alacsonyabb, jobban eshet a kültéri mozgás!

 

Néhány jó tanács reggel edzőknek:

  • Amiért sokan tartanak a korai edzéstől az a korán kelés, és a kapkodás, hogy időben beérjenek a munkahelyre. Javaslatunk: kezd hétvégén! Eljátszhatod, milyen lenne, ha így kezdődnének a hétköznapok. Előző este készítsd ki a ruhád, edzőcuccod, ebéded és kelj korán. Edz, zuhanyozz, és közben mérd az időt. Így tudni fogod, hétfőn mennyi idővel számolhatsz majd. Persze ha egy kis lustálkodást is becsempésznél, akkor azt ne felejtsd ki a számításaidból! 😉
  • Legalább 30 perccel edzés előtt harapj pár falatot, nehogy a vércukorszinted túlságosan leessen, + hogy elkerüld a katabolikus folyamatok beindulását. Vacsorára a megfelelő mennyiségű fehérje mellé fogyassz zöldséget is! (pl. brokkoli)
  • Ébredés után az izmok és ízületek sokkal merevebbek, így jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetni a test átmozgatására, mint egy délutáni edzés előtt. Ezért soha ne hagyd ki a bemelegítést, mert az komoly sérülésekhez is vezethet, ami miatt egy életre elmehet a kedved bármilyen sporttól!
  • Fontos, hogy a korai kelés nem mehet az alvás rovására, hiszen az alváshiány számtalan betegség forrása. Ezért, hogy ezt elkerüld, már elalvás előtt legalább egy fél órával válj meg minden elektronikus felszerelésedtől (laptop, telefon, tv), hogy könnyebben menjen a pihenés Ennek oka a melatonin hormon, ami befolyásolja az álmosságérzetet, és ez sötétben termelődik! Reggel ennek okán fény mellett készülődj, hogy a szervezeted ne termelje ezt a hormont és ne légy álmosabb!

 

VS.

Esti edzés előnyei:

  • Ha már olyan profi vagy, hogy az izomépítés a célod, akkor mindenképp az esti edzést válaszd! A kortizol szükség esetén fokozza az izombontást – katabolikus folyamat, s reggel a kortizol szint magasabb, este alacsonyabb. A tesztoszteron pedig a fehérje beépítésével segíti az izomtömeg növekedését – anabolikus folyamat. Estére a tesztoszteron aránya a szervezetben a kortizollal szemben magasabb, ezért ez az időszak alkalmasabb az izomépítésre. De a diétázóknak is ilyenkor érdemes mozogni, és ha megéheztek a fehérjét részesítsétek előnyben!
  • Ha reggel a relaxálós, csendben kávézós típus vagy, akkor mindenképp este edz! Úgysem fogod élvezni a korai pörgést, ha más a bioritmusod és más igényeid vannak. Fontos, hogy élvezettel csináld, amit csinálsz!
  • Egy-egy stresszes nap után tökéletesen kitisztítja az elmét az esti torna. Bármilyen feszült is volt a napod, és bármennyi gonddal is kellett megbirkóznod, miután átvetted a fitnessruhád garantáltan elfelejted a hétköznapi problémákat. Emlékszel, a sport endorfint termel!
  • + ha olyan mozgásformát választottál, ami erős koncentrációt igényel, biztosan nem a melógondokkal küzdesz majd abban az egy órában!
  • A sérülésveszély alacsonyabb, mivel a tested már kellőképp bemelegítetted a nap során, a busz után futva vagy egy helyes pasi után fordulva az utcán
  • Azonban ilyenkor sem hagyhatod ki a bemelegítést, sőt több időd is lesz és a megfelelő nyújtást sem kell elkapkodnod majd!

 

Néhány jó tanács este edzőknek:

  • A nap folyamán bármi közbejöhet, jobb programok ígérkeznek, esetleg a helyes srác az utcáról randevúra hív, és ilyenkor könnyebben hagyunk ki egy-egy edzést. Ami ugye tudott, hogy egy-egy alkalommal kezdődik ugyan, de hamar a feladásig tart. Vezessetek célnaplót, legyen egy személy, aki motivál, legyetek egy olyan közösség tagjai, akik visszaterelnek a sport útjára. Bármit is választotok legyetek kitartóak.
  • Ismerős szituáció mikor este munka után eljutunk edzőterembe és csúcsidő van. Ami ugyan ismerkedésre és beszélgetésre tökéletes alkalom, nade mi pont nem ezért mentünk oda. Korlátozott a lehetőség a testedzésre, talán a magabiztosságunk sem a legjobb bizonyos gépek használatakor, így inkább elsunnyogunk haza…Hacsak nem tudsz egy jó helyet ahol esti órákban kevesen is vannak, akkor ezek elkerülésére a legjobb az otthoni edzés. Online programmal bármikor edzhetsz az otthonodban is!
  • Ha este edzel, figyelned kell, mit eszel, mert fenn kell tartanod az energiaszintedet, hogy sikeresen tudj mozogni! Soha ne edz éhgyomorra! Kérd szakértő tanácsát, ha bizonytalan vagy!
  • Túlságosan felélénkülhetsz, így nehezebben megy majd az alvás. Figyelj mindig arra, hogy legalább 2,5 órával lefekvés előtt már ne sportolj, egyrészt, hogy legyen időd bekapni pár falatot, ha megéheztél, másrészt hogy a szervezeted megnyugodjon, és ne felpörögve feküdj ágyba!
  • Délutánra elfáradsz mind fizikálisan, mind mentálisan, amiért a szervezeted dopaminszintje a felelős. Tanácsunk: ne higgy a testednek, vedd fel a sportmelltartót és indulj!

😉

Comments are closed.