Lehet, hogy eddig ezt nem is tudtad?! Szénhidrátok – Az éremnek két oldala van

szénhidrát függés, tudatos táplálkozás, szénhidrát tippek, cukor használata, édesítőszerek használata

szénhidrát tippek

Amióta az eszemet tudom, szénhidrát függő vagyok. Vagyis, őszintén szólva, fogalmam sem volt róla, hogy így van, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtem közelebbről velük. Vidéki gyerek lévén friss ropogós fehér kenyéren, házi termesztésű burgonyán és saját termésű baracklekváron nőttem fel. Mindezekkel egészen addig, amíg tinédzserként rendszeresen sportoltam problémám sem volt – legalábbis nem érezhető –, viszont mikor abbahagytam az állandó testmozgást jelentkeztek a tünetek. Ezeket gyakran észre sem vesszük, egy-egy nehezebb időszak melléktermékének tekintjük. Így voltam én is. Azt hittem az állandó fáradtság, ingerlékenység, alacsonyabb teljesítőképesség a pörgős hétköznapoknak köszönhető. Ma már azonban tudom, mindezt az időszakot jobban bírtam volna fizikailag és lelkileg, ha odafigyelek a táplálkozásomra és újra eljárok edzeni. Már tudatosan táplálkozom és időt szánok azokra a dolgokra, amik valóban feltöltenek! Rengeteg időt igényel, ha mindent tudni szeretnénk a szénhidrátokról, a FEKETE BÁRÁNYról. Azonban Visky Boginak hála, ma már képben vagyok a cukor és az édesítőszerek használatával, és azok helyettesítésével. Egy nagyon érthető és hasznos összeállítást készített ugyanis, amit ha elbizonytalanodom, csak előkapom a konyhában, és máris magabiztosan állítom össze a vacsorát. Ezt a tudásanyagát osztja meg az első héten az Online Életmód Programosokkal.

A szénhidrátra, mint az abszolút vétkesre – bár szerintem tévedés szegényt így beskatulyázni, s az Online Életmód Programban résztvevők hamarosan meg is tudják, miért – csak a 90-es években kezdtek felfigyelni. Előzményei egészen egyszerű történethez vezetnek vissza: a 80-as évek közepén a zsírszegény diéta hódított, talán még emlékezhetünk is rá, szinte ideológiává nőtte ki magát. Divat lett a low-fat, a reduced-fat étrend. A zsír helyett viszont cserébe jött a cukor, a sok-sok cukor! Ekkor kezdték belátni, hogy nem feltétlenül a zsíros marhahús a felelős. Kikiáltották bűnösnek a szénhidrátot! De valóban ő a FŐ GONOSZ? Mint ahogy Trónok harcában sem találunk abszolút negatív szereplőt – na jó, Joffrey, Tywin és Ramsay igen, oké, talán rossz példát hoztam fel – úgy a szénhidrátot sem lehet kizárólagosan a sötét oldalra tenni. Itt beköszönt egy kis Star Wars.

Bár a szervezetünk számára fontos glükózt képesek vagyunk előállítani, de ha nem fogyasztunk eleget CH-ból, akkor a testünk saját fehérjéit, az izomzatot kezdi el bontani, plusz borul a só-és vízháztartásunk is! A lényeg azon van, MENNYIT és MILYEN MINŐSÉGBEN fogyasztjuk őket! A zsírpárnák nem a szénhidrát miatt alakulnak ki, hanem mert nem égetik el, nem használják fel az élelmiszerekkel és italokkal hasztalanul bevitt energiát. Sokan, ha meghallják, hogy CH, azonnal a cukorra, fehér lisztre, fehér kenyérre és tésztára gondolnak. A világ legcsábítóbb és legalattomosabb ellenségei sajnos, hiszen mindegyik úgy kerül felhasználásra, hogy az ember függővé váljon. Gondoljunk csak a mennyeien finom habos-babos süteményekre vagy a kedvenc olasz éttermünkre, ahol már a levegővétel is hizlal!

Azonban nem árt, ha tudjuk, hogy olyan élelmiszerek is kártékonyak lehetnek, és azonnali inzulinválaszt váltanak ki, amiket korábban bőséggel és lelkiismeret furdalás nélkül fogyasztottunk. Mint pl. az édes gyümölcsök. Szinte minden táplálékunkban megtalálható, az emberi szervezet számára legnagyobb mennyiségben szükséges tápanyagok. Sok minden igaz tehát, amit eddig hittél a szénhidrátról, de mégsem!

Mai napig rajongója vagyok az otthoni bográcsban főtt paprikás krumplinak friss ropogós kenyérrel, a kertben termett epernek szörpként vagy dzsemként felhasználva, vagy a fáról szedett szilvának, azonban már pontosan tudom mit hogyan és miként fogyaszthatok, milyen formában! Tudatosabban készül a lekvár is, nagymamám sokat hallatott ellenérvei mellett is! S mindehhez csak annyi kellett, hogy tisztába kerültem a dolgok elméleti hátterével, megszereztem a szükséges információkat a CH fajtáiról, a hasznos és haszontalan képviselőiről!

A szénhidrátokról készített „kisokos” a többi tudásanyaggal együtt elérhető az Online Életmód Programban és az Életmódtáborokban egyaránt. Hasznos, mindennapi segítségnyújtás a kusza, sokszor ellentmondásos online világban! Szerezd meg!

Comments are closed.